Werkwijze

Ik hou van positiviteit, interactie en enthousiasme. Ik hou ervan om je te zien schitteren, groeien, jezelf uit te dagen en jezelf te verrassen. Ik hou van je ideeën en je creativiteit. Ik hou van doen, uitproberen en ervaren in plaats van er (teveel) over praten. Ik hou ervan om de diepte in te duiken, en kijken waar het middel theater jou persoonlijk kan raken en verder brengen. Ik hou van het eng vinden, en toch proberen. Ik hou van praktisch zijn en keuzes maken. Ik hou van samenwerken met wie dan ook, om elkaar te inspireren. Ik hou van stiekem leren.

En ik hou ervan om je te zien falen… Falen? Ja, het belangrijkste in mijn werk is het begrip faalplezier. Faalplezier houdt in dat het mis mag gaan, dat het anders mag lopen. Fouten maken mag. Als je met al je inzet en overtuiging erin duikt, en toch gaat het mis, dan is dat geen probleem. En misschien mag je er zelfs plezier aan beleven. Falen is nog steeds iets wat eigenlijk niet mag in de maatschappij. Maar als je de spanning en zwaarte eraf haalt… dan kan je veel sneller door, en efficiënter leren, en fouten sneller oplossen. 

Mijn achtergrond ligt in improvisatietheater en interculturele communicatie. Twee factoren die er samen voor zorgen dat ik gericht ben op de persoon en de groep onderling. Het vindt plaats in het hier en nu, met speelplezier, faalplezier, overtuiging, vertrouwen en innerlijke kracht.

Kijk bij mijn verschillende werkzaamheden voor meer specifieke informatie.

Frank

Aan het begin van mijn studie Communicatie ben ik ook begonnen met een cursus improvisatietheater. Gewoon voor de leuk, om iets naast mijn studie te doen. En het klikte gelijk. De vrijheid en het plezier die het mij gaf was heerlijk. Ik ontwikkelde mij zoveel mogelijk, eerst bij de USVA, en toen lange tijd bij Ulteam, waar ik naast spel ook het trainerschap ontdekte. Iedere keer weer merkte ik dat improvisatie meer was dan alleen maar die lol als groepsgenoten onder elkaar. Al snel noemde ik het een hobby plus, simpelweg omdat de positieve lessen van improvisatie ook in mijn gewone leven begon door te sijpelen.

Ondertussen ontdekte ik dat ik tijdens mijn studie mij steeds meer richtte op persoonlijke communicatie. Wat draag je uit als individu? En hoe werkt communicatie tussen mensen? De overstap naar International Communication was dan ook makkelijk gemaakt, omdat daar nog meer naar voren kwam hoe mensen met elkaar kunnen samenwerken, zeker als ze uit verschillende culturen kwamen. Hoe kan je dat het beste te ondersteunen? Hoe ik naar communicatie keek werd steeds meer hetzelfde als hoe ik naar improvisatie keek. De twee helpen elkaar, en versterken elkaar.

Daarnaast ging ik communicatie en improvisatie steeds praktischer inzetten. Ik richtte de Stiching Saidia Studenten op, een stichting waarbij we studenten uit ontwikkelingslanden helpen om een semester in Groningen te studeren. Zowel een mooie kans voor die student, als voor de diversiteit van ons lesprogramma. Nieuwe invloeden om weer voor open te staan.

Studievertraging was daardoor helaas onvermijdelijk en uiteindelijk studeerde ik af in 2009. Het was het begin van de economische crisis en in communicatie was geen werk meer te vinden. Improvisatie was nog wel steeds een inspiratiebron, en ik dacht aan hoe het mijn eigen persoonlijke leven meer had gebracht, en dat dat voor anderen misschien ook het hetzelfde kon betekenen. Ik besloot de gok te wagen en voor mezelf te beginnen. Van mijn hobby plus werd het mijn werk! En daar zie je ondertussen het resultaat van. Het is een interessante, fijne en soms lastige periode geweest, waarbij ik een grote diversiteit aan ervaringen mocht ontdekken. De leerling die vol goede moed staat te schitteren op toneel. De vrouw die inzichten opdoet waar ze haar leven lang wat aan heeft. Ikzelf die ontdek dat ik regisseur ben geworden. En het verlegen meisje wat opeens haar naam hardop durft te zeggen. Het is zo mooi om te ontdekken hoe we elkaar kunnen helpen met groeien, hoe klein of hoe groot ook. En daar ga ik graag mee door!

Reviews*

“… Niet denken, maar doen, zonder schaamte!…”
Melania Tudorica, Faculteit Rechtsgeleerdheid, Rijksuniversiteit Groningen

“… het allerbelangrijkste in zijn workshop: alles wat je doet is goed!…”
– Mentoren klas 1, PRO Emmen praktijkonderwijs

“… Met zijn losse stijl en enthousiasme zet Frank je in beweging…”
– Anke Helder, Kameleon Theatersport

“… Geduldig, duidelijk, uitdagend en creatief…”
Maaike van den Hoek, moeder deelnemer werktheater Môi

“… heel natuurlijk…”
– Friedeke Hendriks, Instituut voor Facility Management, Hanzehogeschool Groningen

“… een waardevolle aanvulling…”
– Jeltsje de Jong, Trainer weerbaarheid, Zorggroep Alliade

“… Frank weet onze (niet altijd even gemotiveerde) leerlingen te enthousiasmeren om het beste in hunzelf naar boven te halen…”
– Chris Attema en Cleo Gjaltema, Cleveringa Lyceum Appingedam

“… Frank is een bevlogen regisseur die zijn acteurs kan laten ontspannen…
– Gerard Suelmann, speler De Verovering van Soltcamp

“… soepel en ontspannen…”
– Nathalie van der Waard, Van der Waard Communicatie

“… positieve inzet, goede feedback en meedenken…”
– H. Dik, EUport

“… Het werken met Frank is altijd in orde…
– Bibian Welbergen, De Kunstbeweging Emmen.

* De volledige reviews zijn terug te vinden bij mijn verschillende werkzaamheden.

De foto’s op deze pagina zijn gemaakt door Miklos Vosjan, Melania Tudorica & Maaike van den Hoek.